Milstolpar


13 Maj 2012 föddes vår underbara lilla Lova

lördag 12 maj 2012

Alkoholfria alternativ





















Under de senaste 9 månaderna har jag fått ganska bra koll på alkoholfria alternativ till drycker.
Det finns faktiskt både vin och öl utan alkohol som är riktigt gott. Rött vin är dock svårare att hitta. De smakar inte alls som vin utan mer som druvjuice. Däremot är det vita vinet på bilden här nedan riktigt gott om det är väl kylt, och även Carlsbergs öl är god. Vill man ha bubbel till lyxigare tillfälle så har Chapell Hill en supergod flaska. Det är nästan så man tror att man fått fel glas med alkohol i för det är så likt i smaken.


Jag har inte alls saknat alkohol under tiden jag vart gravid. Oftast är det nog det där sociala, att ha ett glas att hålla i som man vill åt och då går det jättebra med alkoholfria alternativ. (ok, lite har jag kanske saknat goda viner nu när vårsolen tittat fram och uteserveringarna brett ut sig i solen men det är inte så det känns som någon jättestor uppoffring att avstå)

Jag blev förvånad över att barnmorskorna numera säger att det är helt ok att dricka alkohol när man ammar. Det var ju tydligen super-no-no på mammas tid, men ny forskning visar att det inte alls går över i brösmjölken. Står samma sak på livsmedelsverkets sida. Jag dricker aldrig så mycket i vanliga fall och har heller inga planer på att klunka några mängder när jag har ett litet barn intill mig men det kan ju faktiskt vara trevligt att som omväxling kunna ta ett glas äkta rött till grillningen i kvällssolen i sommar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar