Milstolpar


13 Maj 2012 föddes vår underbara lilla Lova

tisdag 23 oktober 2012

Titta jag kan sitta!


5 månader och 9 dagar
 
Titta tjejen sitter ju!
I dag på morgonen sa jag till Lova att "ska vi testa om du kan sitta?"
Jag sätter henne och hon sitter liksom kvar, tittar hon på mig och ser ut som hon vill säga
"det har jag kunnat länge men jag har ju aldrig fått prova förut"
Visst var det lite vingligt men att kunna sitta några sekunder måste ju räknas som att kunna själv :)
 
 
Senaste veckan har vi även börjat intrducera lite smakportioner av gröt på kvällarna.
Det smakar så där tycker Lova som fortfarande är skeptisk till det där kladdet.
 
 
När två ynka små skedar gröt kan kladda ner både händer, ansikte, hakklapp och stol så inser jag hur mycket kladdande det kommer bli framöver...
 
När det gäller mat är Fredrik och jag överens om att det blir sockerförbud fram till 2 års ålder och därefter så lite socker som möjligt. Det kanske låter hårt men vad ett barn inte har smakat kan de heller inte sakna och vad skulle socker göra för nytta? Jag såg en gång en mamma som gav sockerk aka till sin 6-månaders baby, som blev helt sockerspeedad och jag tyckte det var jättehemskt att se.
Jag tror att allt för många föräldrar ger sina barn helt fel mat. Det kan säkert handla om både lathet och okunskap men aldrig att jag t.ex. skulle ge sötad yogurt eller sockrade pannkakor till små barn. Smaksatt yogurt kallas nog ofta frukost men jag tycker det kan jämföras med glass och det anser inte jag vara mat utan isåfall efterätt.
 
De kommande veckorna tänkte vi göra fler smakportioner som tex morotspuré.
Vi ska försöka göra den mesta barnmaten själva och så kompletera med köpt burkmat när det inte hinns med.
 

Godnattsaga med pappa är mysigt!
 


1 kommentar:

  1. Ni gör helt rätt med sockret. Vi är med hårda på den biten =) Theo har inte fått smaka något sådant. Dock är det som om man måste försvara sig för att vi inte har introducerat socker till honom. Många har åsikter!Många av mina vänner som har barn i samma ålder har redan introducerat socker. Men det gäller att stå på sig <3 Vi ger inte äns fruktyoughurt till Theo eftersom de är så mycket socker i dem, så han äter naturell eller turkisk youghurt, vilket han älskar. Och det positiv är att vi ju inte då heller äter lika mycket socker =) Så glad jag blir att ni med väljer samma väg som oss ! kramis

    SvaraRadera