Milstolpar


13 Maj 2012 föddes vår underbara lilla Lova

onsdag 24 oktober 2012

Husbygge dag ett



 
 
Då har dagen med stort D kommit - Husleverans!



 
Jag och Lova sov hos mamma och pappa i natt för att kunna vara på plats och titta tidigt i dag på morgonen när lassen skulle komma (mamma och pappa bor i samma område).

Det hände dock grejer redan i går kväll.
När mörkret lagt sig knackade grannen Anne på dörren och var alldeles uppspelt
- Jag mötte ert hus, jag mötte ert hus!!
 
Givetvis gav vi oss iväg ut på spaning :) Mamma, jag, Anne och Åke sprang runt i området och hittade tre lass utplacerade på olika gator i väntan på morgondagens start.
 
Första lasset
 
Andra lasset, takstolar!
Längre bort hittade vi slutligen tredje lasset

Så tillbaka till dagen idag... Eftersom Fredrik var på jobbet hade jag lovat att fota under dagen och uppdatera honom med bilder. Strax innan kl.9 var Lova och jag på plats och då såg det ut så här...

Byggställningar och material

Vi gick hem en sväng och kom sedan tillbaka två timmar senare. Då var tre väggar redan uppe!! Så coolt!!
 
 

 Vi stannade och tittade när ytterligare några block pusslades ihop. En kran hämtade ett block och hissade upp...

Entrén i luften
 ...för att sedan hissa ner på rätt plats.


Tvättstugefönster på gång!

Jag fick gå upp på byggställningen och ta en titt :)

Sen gick jag hem och bakade kladdkake-muffins till jobbarna. Otippat att jag bakar va, men nu hade jag ju folk att bjuda och dem måste ju få lite uppmuntran. Choklad bidrar säkert till bättre bygge tror jag!
Senare när Fredrik kommit hem blev det såklart en runda till ner. Här ser ni baksidan med fönster mot vardagsrummet. Panelen känns än så länge väldigt bra. Tror vi valde perfekt bredd på brädorna.


En innevägg på plats. Det går undan!!


Håll tummarna för att morgondagens väderprognosen är felställd och att regnet håller sig borta för isåfall måste de eventuellt pausa en dag. Om inte så kör dem på fram till fredag kväll.

Fortsättning följer...





2 kommentarer:

  1. Åh så spännande att se det ta fart! :)

    SvaraRadera
  2. vilket spännande dygn! Nu får vi hoppas det regnar färdigt fort,så att bygget kan rulla på!

    SvaraRadera