Milstolpar


13 Maj 2012 föddes vår underbara lilla Lova

söndag 2 september 2012

Tillbaka på cykeln!

 
Jag har haft mitt livs längsta träningsuppehåll men nu är det dags att köra igång igen! Visserligen kunde jag träna ganska långt in i graviditeten då jag instruerade spinning tom v.34 men sedan mars har jag egentligen inte gjort så mycket mer än att bara gå promenader. Nu i slutet av sommaren har jag mjukstartat med lite styrketräning och några korta löprundor. Det är jättesegt att inte orka lika mycket som jag är van vid men att köra på är ju enda sättet att få ändring på det.
 
I veckan fick jag se att det skulle vara cykellopp på Öland i dag den 2 september så då tyckte jag det passade utmärkt att delta i den korta rundan på 3,5 mil. Jag fick med mig Fredrik så i dag har vi fajtats med en rejäl motvind och susat mellan Färjestaden, Norra Möckleby, Gårdby, Kåtorp, Torslunda och tillbaka till Färjestaden.
 
I mål bjöds alla deltagare på kroppkakor.
Cykling + kroppkakor = mycket bra kombination enligt mig :)

 
 
Det anordnades även rundor på 6 mil och 12 mil idag och detta är tydligen tradition.
Förhoppningsvis kan jag vara redo för en längre tur nästa år.
 
Nu gäller det att pussla med timmarna för att både mamman och pappan ska hinna få till lite träning i veckorna men även hinna umgås och inte bara avlösa varandra med att ta hand om Lova. 
 
Förut när jag jobbade med träning och hälsosamtal var den absolut vanligaste anledningen folk hade till att inte träna att de hade småbarn och därmed inte tid. Jag sa alltid att det handlade om hur man prioriterade. Nu är det upp till bevis för mig själv att försöka få ihop det och visa att det faktiskt går!
En löprunda på kvällen behöver ju faktiskt inte ta längre än 30 min och om den andre är redo att ge sig ut så fort den första är tillbaka så innebär ju det att båda hinner få till lätt träning inom loppet av ca en timme.
 
Både syfte och mål med träningen är helt annat nu än när jag var utan barn och i princip kunde vara på gymmet så mycket jag själv ville. Nu går både magrutor och 2 timmars träningspass bort men jag känner att jag absolut behöver lite träning för att få energi och må bra.
Målet för hösten får därmed vara en långpromenad om dagen när jag är hemma med Lova och 2-3 träningspass styrka/kondition i veckan utöver det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar