Milstolpar


13 Maj 2012 föddes vår underbara lilla Lova

tisdag 25 september 2012

Klara färdiga bygg!!!

Söndag 16 sep
I söndags stod grävmaskinen på plats, redo för start!
När vi körde över för ett möte med vår byggherre i går kväll såg tomten ut så här. Det pirrar i magen både för att vi dragit igång ett projekt med så mycket pengar inblandade men givetvis även av spänning och förväntan. Nu är det på riktigt. Här ska vårt hem byggas!


Utgrävning av garageuppfart och grund till huset
Tomten är i dagsläget bara ca 850 kvadratmeter men området med träd som ni ser längst bort, tillhör i dag kommunen och den ska säljas av så när den affären blir klart kommer vi ha ca 1000 kvadrat. Det blir bra med lite lekyta på baksidan av huset. All mark är välkommen. Det har varit svårt att pussla ihop både hus och garage på markytan som är väldigt långsmal. Anledningen till att vi bygger just här är att jag för länge sedan fått denna mark av farmor så den har stått och väntat på mig. Farmor och farfar hade gård när pappa var liten men på 70-talet såldes alla ko- och beteshagar av som tomter. Till en början var det ett stort sommarstugområde men med tiden har det blivit ett attraktivt område för året-runt-boende med många fina små villor. Nu skulle det i princip vara omöjligt att få tag i en obebyggd tomt här. Pappa har några få bitar kvar men man får inte bygglov på alla, och så har givetvis även syrran fått en remsa från farmor utifall att hon också en dag skulle vilja återvända hem. För detta är verkligen HEM. Jag är uppvuxen i samma område så Lova kommer ha sin mormor och morfar på väldigt nära håll.

Fredrik är med och inspekterar markhöjden för huset. Mycket att tänka på! Dem kom fram till att det nog behövdes höjas
1 dm extra grus än de först tänkt, för att undervika att hamna för lågt och riskera fukt. En fjuttig decimeter grus innebär ca 60.000 kr extra. Ni ser, kostnaderna drar lätt i väg!! Vi har gjort en stabil budget och många gånger räknat med överpris så vi borde inte behöva vara oroliga men jag är ändå lite nervös för att det ska dyka upp fler stora extra utgifter. Får hoppas på att det flyter på bra!


Jag och Lova i vårt framtida vardagsrum :)
Tänk att här ska vi bo, jag och mina älsklingar! 

Det kommer nog bli många turer förbi bygget i höst så jag återkommer med uppdateringar!

I dag droppar regnet så jag myser inomhus med en liten tjej som håller på att få sin första tand och därmed gnager på allt hon kommer åt.

2 kommentarer:

  1. Härligt att ni är igång.
    Nu är det på riktigt

    SvaraRadera
  2. Ja oj vad det händer saker på er tomt! Det kommer bli så fint,det är så spännande.

    SvaraRadera